Iedereen staat open voor contact mits de content en oplossingen relevant en waardevol zijn!
Met een multichannel aanpak probeer je zo veel mogelijk impact te hebben met je activiteiten en het verhaal dat je wil vertellen. Een van de kanalen die hierbij efficiënt en effectief gebruikt kan worden is LinkedIn. LinkedIn biedt als groot voordeel dat je heel nauwkeurig kan targetten en zo kwalitatief goede leads genereert.
Toch hoor je nog veel dat het erg zoeken is hoe je vanuit productmarketing LinkedIn kan inzetten om het klantcontact bij je doelgroep te verhogen. Farmaceutische bedrijven gebruiken LinkedIn al om hun corporate identiteit neer te zetten, maar je ziet zelden een koppeling naar hun producten. Dat is jammer, want je kan vanuit een brand prima LinkedIn gebruiken om een emotie en beleving neer te zetten die aansluit bij dat wat je wil uitstralen.
We zijn nog steeds te veel geneigd om vanuit onze producteigenschappen een verhaal te vertellen. Grote merken als Nike, Nespresso, Audi etc kunnen op sociaal media communiceren over hun producteigenschappen, maar doen dat niet. Ze vertellen een verhaal met passie, emotie en beleving dat gekoppeld wordt aan hun producten.
In de farma kunnen we ook deze kant op! Tegenwoordig zijn de werking en eigenschappen van producten vaak al duidelijk voordat er een officiële lancering is geweest. De huidige en nieuwe generatie artsen worden steeds specialistischer en zijn ongelofelijk dedicated met hun patiëntenzorg bezig. Om de optimale behandeling te vinden hebben zij daarom al vaak via hun eigen kanalen uitgevonden wanneer nieuwe producten beschikbaar zijn en hoe deze werken. Hierdoor neemt hun behoefte aan contact met de farmaceutische industrie af.
Als je de connectiviteit met je doelgroep belangrijk vindt, is het dus niet meer voldoende om alleen een verhaal vertellen vanuit de producteigenschappen. Je zal moeten zoeken naar een connectie met de passie en interesses van je doelgroep. Je kunt in de customer/patient journey duiken en vanuit daar barriers op gaan lossen of drivers versterken. De activiteiten en verhalen die zodoende ontstaan kun je gebruiken om een brand te bouwen. Hierbij gebruik ik bewust de term brand, want brands zijn namelijk meer dan het product alleen en ontstaan door percepties, verwachtingen en ervaringen van je klanten.
Voor een van onze klanten zijn we een project gestart om hun klantcontact te verhogen en te bouwen aan een waardevolle brand beleving. Alleen communiceren vanuit de producteigenschappen leverde te weinig onderscheidend vermogen op ten opzichte van hun concurrent. We wilde daarom op een andere wijze hun klanten benaderen en meer aansluiting vinden bij hun belevingswereld. In overleg hebben we toen besloten om een ‘Value Based Healthcare project’ te gebruiken dat ze net gestart waren. Het project is ontstaan door met alle stakeholders rondom een ziektebeeld een patient journey uit te werken.